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HISTORY & CULTURE OF DESIGN

Academic year and teacher
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Versione italiana
Academic year
2022/2023
Teacher
ELISABETTA TRINCHERINI
Credits
6
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
ICAR/18

Training objectives

The course of History and Culture of Design aim to develop knowledge on the historical processes that, during the twentieth century, gave rise to the genesis and growth of the culture of design in the field of production of industrial artefacts, in Italy and in international places.
Wide attention will be dedicated to the protagonists, the most significant schools, the role played by industry, technological innovations and distribution.
The theories and methodologies underlying the conception of products and the relationship between design and society will be highlighted.

Prerequisites

Basic knowledge of the history of the twentieth century

Course programme

Il corso si articola in 2 parti: modulo istituzionale, modulo monografico dal titolo: Il Design Radicale tra ideazione e produzione,
I contenuti saranno trattati attraverso lezioni frontali ed esercitazioni.
Le lezioni frontali relative alla parte istituzionale e al modulo monografico riguarderanno i seguenti temi:

- L’Inghilterra: le Arts & Crafts di Morris; Dresser, il primo idustrial designer
- L’Art Nouveau e la Secessione
- Il Deutscher Werkbund e il Bauhaus
- L’Italia dalle arti applicate al design; Giuseppe Terragni designer 1925-1936
- Le Corbusier / F.L. Wright / A. Aalto: Maestri a confronto
- Il Boom economico in Italia e il design del dopoguerra
- Il caso Olivetti
- Il design americano
- Le tendenze del design contemporaneo
- Nascita ed esordi dell’Avanguardia Radicale (modulo monografico)
- Il Radical Design e la sua diffusione in rapporto alle realtà produttive (modulo monografico)

Le esercitazioni riguarderanno i metodi di ricerca e scrittura storico-critica attraverso l’approfondimento della figura di uno dei designer trattati durante il corso.

Didactic methods

Lectures, workshop and exercises

Learning assessment procedures

The exam evaluation will include a written test and a final interview, through which students will have to demonstrate that they have acquired a knowledge of topics and issues addressed in the classroom and in the reference texts indicated, to be able to historically place and contextualize artefacts and phenomena of design culture.
The exercise carried out by students, divided into groups, during the course will also be subject to evaluation.

Reference texts

Bibliografia per il modulo istituzionale:

Dardi D. e Pasca V., Manuale di Storia del design, Silvana Editoriale, Milano 2019;
Morteo E., Grande atlante del design, dal 1850 a oggi, Electa, Milano 2008
Vercelloni M., Breve storia del design italiano, Carrocci, Roma 2008;
Trincherini E., Turrini D. (a cura di) Creativa produzione. La Toscana e il design italiano 1950-1990, Fondazione Ragghianti, 2015
Margolin V., World History of Design, Bloomsbury USA, 2017
Fornari D., Turrini D., (a cura di), Identità Olivetti, Spazi e linguaggi 1933-1983, Triest Verlag 2022



Bibliografia per il modulo monografico:

Trincherini E., Cronistoria in Brugellis P., Pettena G., Salvadori A. (eds.) Utopie Radicali. Firenze oltre l’architettura 1966-1976, Quodlibet, 2017, pp. 307-337.
Trincherini E., Pettena G. testi introduttivi alle sezioni, in Pettena G. (ed.) Radical Design. Ricerca e progetto dagli anni Sessanta a oggi, Maschietto & Musolino, Firenze, 2004, pp. 39-40; 92-93; 120-121; 214-215.
Trincherini E., Taking it all back home. From Poltronova to Memphis, the social role of Ettore Sottsass Projects in G. Moreno, (ed by) Ettore Sottsass and the social factory, ICA, Miami, Prestel, New York, pp. 146-152.


In relazione al modulo monografico verranno forniti agli studenti i titoli presenti in bibliografia in formato PDF.