Salta ai contenuti. | Salta alla navigazione

Strumenti personali

ANGLO-AMERICAN LITERATURE

Academic year and teacher
If you can't find the course description that you're looking for in the above list, please see the following instructions >>
Versione italiana
Academic year
2022/2023
Teacher
MARIA GIULIA FABI
Credits
6
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
L-LIN/11

Training objectives

To broaden the knowledge of American literary history, to develop the ability to do close readings, and to increase students’ analytical and critical skills through an in-depth examination of American literature and literary criticism.

Prerequisites

Advanced knowledge of the English language (C1).

Course programme

"Representations of Gender in American Literature."
We will analyze strategies of literary representation of female characters in American literature, examining them in their literary historical context. Through close readings of the texts, we will foreground the politics of representation of gender, ethnicity, and class deploying the critical methodologies of Ethnic and Women's Studies.

Didactic methods

---

Learning assessment procedures

Final ORAL exam. It will test the students' knowledge of the texts, of the critical essays, and of the literary historical context.
The exam will be partly in English. Students may discuss in Italian one of the TEXTS and the related critical essay.

Reference texts

LINK google classroom:
https://classroom.google.com/c/NTgwOTY1NTE2MjUw?cjc=gdxrntq
The syllabus will be available also on google classroom.
“Representations of Gender in American Literature.”
PROGRAMMA PER FREQUENTANTI:
Verranno considerati frequentanti coloro che sono stati presenti a lezione con regolarità.
1) TESTI:
**Gilman, Charlotte Perkins. The Yellow Wall-Paper. 1892.
Marshall, Paule. Praisesong for the Widow. (New York: Plume/Penguin, 1983 - 9780452267114)
**Fitzgerald, Francis Scott. “Winter Dreams” (1922).
**: Il materiale contrassegnato da doppio asterisco verrà condiviso in google classroom nel corso delle lezioni.

2) MATERIALE CRITICO:
1) ** Judith Fetterley, The Resisting Reader (1978), pp. vii-xxiv.
2) **A scelta uno dei seguenti due saggi: ** Catherine Golden, “The Writing of “The Yellow Wallpaper”: A Double Palimpsest” (1989), pp. 193-201;
oppure ** Paula A. Treichler, “Escaping the Sentence: Diagnosis and Discourse in ‘The Yellow Wallpaper’” (1984), pp. 61-77.
3) ** Rita Felski, “The Novel of Self-Discovery: Integration and Quest” (1989), pp. 122-141.
4) ** Martin, Quentin E. “Tamed or Idealized: Judy Jones's. Dilemma in 'Winter Dreams'” (2000), pp. 159-172.
**: Il materiale contrassegnato da doppio asterisco verrà condiviso in google classroom nel corso delle lezioni.

3) Storia della letteratura: v. pagina seguente.

PROGRAMMA PER NON FREQUENTANTI:
Verranno considerati non frequentanti coloro che sono stati presenti a lezione in modo discontinuo.
1) TESTI:
**Gilman, Charlotte Perkins. The Yellow Wall-Paper. 1892.
Marshall, Paule. Praisesong for the Widow. (New York: Plume/Penguin, 1983 - 9780452267114)
**Toomer, Jean. “Fern” (1923), pp. 84-96.
**: Il materiale contrassegnato da doppio asterisco verrà condiviso in google classroom nel corso delle lezioni.

2) MATERIALE CRITICO:
1) ** Judith Fetterley, The Resisting Reader (1978), pp. vii-xxiv.
2) ** Catherine Golden, “The Writing of “The Yellow Wallpaper”: A Double Palimpsest” (1989), pp. 193-201.
3) ** Barbara Christian, “Ritualistic Process and the Structure of Paule Marshall’s Praisesong for the Widow,” (1983), pp. 149-158.
4) ** J. Michael Clark, “Frustrated Redemption: Jean Toomer’s Women in Cane,” pp. 319-334.
**: Il materiale contrassegnato da doppio asterisco verrà condiviso in google classroom nel corso delle lezioni.

3) Storia della letteratura
A tutt* le/gli studenti, sia frequentanti che non frequentanti, si richiede la
conoscenza dei lineamenti della storia della letteratura,
da conseguirsi tramite lo studio del seguente materiale:
- ** “American Literature between the Wars 1914-1945: Introduction”, The Norton Anthology of
American Literature, pp. 1799-1809.
- ** P. Howarth, “Modernist America: Williams, Stevens, Moore”, (2012), pp. 104-140.
- ** E. Showalter, “Donne scrittrici tra le due guerre” (2003), pp. 707-725.
- **A scelta uno dei seguenti racconti con relativo saggio critico: ** W. Faulkner, “A Rose for Emily” (1931), pp. 2169-2175, e il relativo saggio di Judith Fetterley, “A Rose for ‘A Rose for Emily’”, da The Resisting Reader (1978), pp. 34-45;
oppure: **S. Anderson, “I Want to Know Why” (1921), pp. 1-5, e il relativo saggio di Judith Fetterley, “Growing Up Male in America”, da The Resisting Reader (1978), pp. 12-22.
- A scelta: due poesie in lingua originale di due diverse autrici statunitensi tra quelle studiate nel saggio di E. Showalter. In sede d’esame, alle/agli studenti verrà chiesto di contestualizzare e commentare in lingua inglese le opere scelte alla luce di quanto studiato nel saggio di Showalter. N.B.: Per poter sostenere l’esame, l* studente dovrà avere con sé copia cartacea delle poesie scelte e autonomamente reperite.
**: Il materiale contrassegnato da doppio asterisco verrà condiviso in google classroom nel corso delle lezioni.