Salta ai contenuti. | Salta alla navigazione

Strumenti personali

SIMPLIFICATION AND QUALITY IN PUBLIC ADMINISTRATIONS

Academic year and teacher
If you can't find the course description that you're looking for in the above list, please see the following instructions >>
Versione italiana
Academic year
2022/2023
Teacher
ENRICO BRACCI
Credits
7
Curriculum
Politiche e performance pubbliche
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
SECS-P/07

Training objectives

In terms of knowledge:
understanding of the laws and regulation related to simplification
understanding of the main methodologies and tools for quality improvement and simplification
understanding of the principles and requisites of the international standards of certification for quality/environment/safety (ISO 9001:2015-ISO 14001:2015-ISO 45001:2018)
understanding of the laws and principles related to the digitalization of PA d
understanding of Lean Office main principles

In terms of capabilities:
ability to apply the process mapping towards simplification also applying lean office methodologies.
Ability to apply the main risk analysis principles with reference to the standard ISO 9001-ISO 14001-ISO 45001 and their connections with the charts of services.

Prerequisites

Knowledge of public management principles
Knowledge of Italian Public Administration institutional context

Course programme

- Principles of organizational simplification and quality improvement in PA.
- Continuous improvement systems: the Common Assessment Framework
- Continuous improvement systems: the integrated system of quality/environment/safety
- Risk management
- Service charter in public services
- Lean office methodology and process mapping
- Simplification of processes: analysis and mapping
- Simplification and digitalization
- Simplification and continuous improvement: change management

Didactic methods

Modalità blended
Recorder lecture
Lecture-based, work-group, seminars

Learning assessment procedures

Per gli studenti frequentanti la valutazione sarà effettuata nel seguente modo:
- Lavori di gruppo su specifici temi in cui gli studenti saranno chiamati a risolvere casi reali o ad analizzare criticamente un contesto od una tematica, finalizzato a valutare la capacità critica e di problem-solving nell’applicazione dei concetti e dei principi. (50% della valutazione complessiva)
- Esame scritto finale composto da una parte pratica con esercizi e/o soluzione di piccoli casi e da una parte teorica composta da domande aperte, finalizzato a valutare le conoscenze dei concetti e dei principi, così come della loro applicazioni pratica (50% della valutazione complessiva)

Per gli studenti NON frequentanti la valutazione sarà effettuata nel seguente modo:
- Esame scritto finale composto da una parte pratica con esercizi e/o soluzione di piccoli casi e da una parte teorica composta da domande aperte, finalizzato a valutare le conoscenze dei concetti e dei principi, così come della loro applicazioni pratica (100% della valutazione complessiva)

Reference texts

The teaching material will be provided during the course through the course website