Salta ai contenuti. | Salta alla navigazione

Strumenti personali

FRENCH LITERATURE

Academic year and teacher
If you can't find the course description that you're looking for in the above list, please see the following instructions >>
Versione italiana
Academic year
2021/2022
Teacher
ISABELLA LIBERTA' MATTAZZI
Credits
6
Curriculum
ARCHEOLOGIA E ARTI
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
L-LIN/03

Training objectives

The objectives of the course are: acquisition of the ability to read complex texts; achievement of an adequate knowledge of basic notions of literary texts and the ability to critique the texts both within and across disciplines.

Prerequisites

Non si richiedono prerequisiti

Course programme

"Enlightenment": in search of a new methodological paradigm". During the course the various self-representational metaphors with which the Enlightenment has gradually been defined will be analyzed during the eighteenth century

Didactic methods

Lectures (with AV material support including films and photographs).
The lectures will require active participation from the students.

Learning assessment procedures

A student’s acquired knowledge will be verified by evaluating an adequate knowledge of the basic concepts and the acquisition of a capacity to critique the studied themes on the basis of the specific discipline [L-LIN 03], within the wider area [10/H1] which is dedicated to French literature, including interdisciplinary relationships with areas of visual culture and European literature.
Theoretical knowledge will be evaluated by asking questions on the subject matter and the themes of the course, so that the student can be evaluated for both synchronic and diachronic aspects.
There will be a 4 hour written exam (for those students who attend classes) with 4 questions (2 regarding critique and 2 on the texts), or, alternatively, an oral exam (for both students who attend, and those who do not.)

Reference texts

Programma d'esame definitivo (6CFU)

1) TESTI CRITICI
- I. KANT, Was ist die Aufklärung ? (1783), tr. it., Che cos'è l'Illuminismo (1783) (il saggio è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)
- I. MATTAZZI, Illuminismo, in: Atlante della Letteratura europea, Torino 2013 (il saggio è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)
-I.MATTAZZI, Introduzione al Diavolo innamorato di Jacques Cazotte, Manni editore (il saggio è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)
-I.Mattazzi, Il mondo in una busta. La forma epistolare come paradigma rappresentativo dell'ideologia illuminista francese (il saggio è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)
- Silvia PARIGI, Teoria e storia del problema di Molyneux, Laboratorio dell'ISPF (il saggio è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)


2) TESTI LETTERARI (da leggere integralmente)
-Thiphaigne de la Roche, Giphantie, Seuil Collection Points (studiare anche l'introduzione al testo)
Classiques (non prendere edizioni diverse da questa, il libro sarà in commercio a partire dall'8 aprile)
- VOLTAIRE, Candide (il testo è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)
- CAZOTTE, Le diable amoureux (il testo è fornito in pdf nella sezione "Materiali didattici" del corso)

3) MANUALE
Michela Landi (a cura di), Letteratura francese. Vol. 1: Dalle origini al Settecento, Le Monnier (studiare la parte relativa al Settecento, ovvero da p.327 a p.485).