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GREEK LITERATURE. TRADITIONS AND PERMANENCE OF THE CLASSICS

Academic year and teacher
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Versione italiana
Academic year
2022/2023
Teacher
RAFFAELLA CANTORE
Credits
6
Didactic period
Secondo Semestre
SSD
L-FIL-LET/02

Training objectives

The goal of the course is to provide advanced skills in the study and interpretation of the Homeric epic and knowledge of reception and cultural transmission of the Iliad in the Renaissance period and in the 20th century.

Prerequisites

No prior knowledge of Greek language is required.

Course programme

The topics covered include:
- Structure and form of the Homeric text and the history of its tradition.
- The protohistory (Mycenaen Greece) and the iron age through the analysis of Homeric poems.
- The divine world, heroes and morality in the Iliad.
- The resurgence of the Greek language in the West, with a particular focus on Ferrara in the 15th century.
- Reception and cultural transmission of the Iliad in the Renaissance period.
- The Iliad and Tasso's works.
- Comments of Bespaloff and Weil on the Iliad.

Didactic methods

Traditional lectures as well as “discussion and feedback” of case study presentations.

Learning assessment procedures

The examination will assess knowledge of all sections of the course through a critical discussion of ancient texts read during the lectures and the study-cases analyzed.

Marks will be evaluated according following criteria:
pass (18/30-23/30): basic and mnemonic knowledge of the arguments
merit 24/30-27/30): good knowledge of sources and essays; competence on critical discussion about the contents of the course;
distinction (28/30-30/30): excellent knowledge of all the arguments; evidence of remarkable skills in the critical evaluation of the course contents.

Reference texts

Reference texts
Bi-lingual edition of Iliad, especially the following:
Omero. Iliade, a cura di G. Cerri, comm. di A. Gostoli, BUR 2008.

Required reading:
- Bespaloff R., Sull'Iliade, trad. it., Milano Adelphi 2018.
- Ercolani A., Omero. Introduzione allo studio dell'epica greca arcaica, Roma Carocci 2006.
- Di Santo F., Il poema epico rinascimentale e l'Iliade: da Trissino a Tasso, Firenze Società editrice fiorentina 2018, pp. 143-224.
- Prosperi V., Le traduzioni dell’Iliade nel Cinquecento: alcune note preliminari, in Prosperi V., Ciccolella F. (a cura di), La fortuna di Omero nel Rinascimento tra Bisanzio e l'Occidente, Alessandria Edizioni dell'Orso 2020, pp. 43-79.
- Residori M., L’idea del poema. Studio sulla Gerusalemme Conquistata di Torquato Tasso, Testi e saggi rinascimentali 3, Pisa Scuola Normale Superiore 2004, pp. 165-252.
- Weil S., L'Iliade o il poema della forza, trad. it., Trieste Asterios Editore 2021.
- Wilson N., Da Bisanzio all'Italia. Gli studi greci nell'Umanesimo italiano, trad. it., Alessandria Edizioni dell'Orso 2000.



Further readings:
- Bertozzi M., Franceschetti A. (a cura di), Alla corte degli Estensi: Filosofia, arte e cultura a Ferrara nei secoli XV e XVI. Atti del Convegno Internazionale di Studi, Ferrara, 5-7 marzo 1992, Ferrara 1994.
- Baldassarri G., Il sonno di Zeus. Sperimentazione narrativa del poema rinascimentale e tradizione omerica, Roma Bulzoni Editore 1982.
- Cappelletti F., Venturi G. (a cura di), Gli dei a corte. Letteratura e immagini nella Ferrara estense, Firenze Olschki 2009.
- Havelock E.A., Cultura orale e civiltà della scrittura. Da Omero a Platone, trad. it. Roma-Bari Laterza 1973.
- Nannini S., Omero. L'autore necessario, Liguori 2010.
- Prosperi V., Ciccolella F. (a cura di), La fortuna di Omero nel Rinascimento tra Bisanzio e l'Occidente, Alessandria, Edizioni dell'Orso 2020.