Comparative Labour Law [Jean Monnet Chair of EU Labour Law] - 6 crediti

a.a. 2009/2010 - Prof. Gianguido Balandi

Contenuti del corso

Geo-political history of  Europe after Wold War II.  Evolution of the Treaties till the Treaty of Lisbon and its present situation. The social dimension of the European Union.  E.U. legislation and its efficacy; the relationships between different national legal systems.  The role of European Institution (Parliament, Commission, Council) in the legislative process; the role of Social Dialogue and collective agreements.  The Court of Justice of Luxembourg and the role of European Case Law.

Freedom of movements of workers and citizens; Principles of equality and non- discrimination; Health and safety at work; Working time; Atypical workers; Crisis of the undertaking (insolvency of  employer; transfers of undertakings; collective redundancies); Information, consultation and worker participation.

The main reference text is:

Barnard C., EC Employment Law, Oxford: Oxford University Press. (the last available edition)

A specific reading list may be suggested during the course

Per gli studenti che intendono sostenere l' esame in lingua italiana

Storia Geo-politica del' Europa dopo la seconda guerra mondiale.  Evoluzione dei Trattati fino al Trattato di Lisbona e la situazione attuale.  La dimensione sociale dell' Unone Europea.  La legsislazione dell' Union e e la sua efficacia; i apporti tra i vari ordinamenti giuridici.  il ruolo delle istituzioni Europee(Parlament, Commissione, Consiglo) nel processo legislativo: il ruolo del Dialogo sociale e della contrattazione collettiva.  la Corte di giustizia di Lussemburgo e il ruolo della giurisprudenza comunitaria.

Libertà di circolazione di lavoratori e cittadini.  Principi di eguaglianza e non discriminazione. Igiene e sicurezza sul lavoro. lavoratori atipici. Crisi di impresa (insolvenza del datore di lavoro; trasferimento d' imresa, licenziamenti collettivi).  Informazione, consultazione e partecipazione dei lavoratori.

Il manuale di riferimento è

Roccella M. - Treu T., Diritto del lavoro della comunità Europea, Padova: Cedam, 2009